Warsztaty

START zapisów: 13.09 (piątek), godz. 12:00

POZIOMY 

dla wszystkich = dla wszystkich osób, które poznały podstawy improwizacji scenicznej

zaawansowany = 3+ lat doświadczenia w graniu impro przed publicznością na żywo

bardzo zaawansowany  = Jeżeli improwizujesz już tak długo, że nieważne gdzie i z kim – z łatwością zagrasz piękną i zabawną scenę, która wywoła śmiech, łzy wzruszenia, a później oklaski


ALL IN
(zaawansowany) / Inbal Lori

Let’s take risks, let’s get up on the stage and play scenes with 4,5,6 or even 10 people together. Let’s see how we can find focus, harmony, beauty, narrative, statuses and much more in this situation. Let’s play scenes that work and that are super fun to watch! I believe that seeing a bunch of improvisers finding the flow together is a powerful and unusual thing to see on stage. I invite you to explore together the power of the group: to find the difference notes in the harmony. to find the balance between leading and following. to enjoy the power of a supportive group and to work from agreement, acknowledgment and generosity.

349 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze


APPLIED IMPROV
(bardzo zaawansowany) / Katy Schutte

Improvisation is a powerful tool for life and business. In this session we will explore how to break down the concepts of improvisation for a corporate client: how to choose exercises that fit their brief, highlight real-world evidence and frame takeaways. We’ll work practically and also talk about pitching, planning and coaching.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


THE SEVEN HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE IMPROVISERS
(dla wszystkich) / Chris Mead

What are the seven habits of highly effective improvisers? We’ll look at each in turn and use exercises and improv games to really explore them in depth. Fifteen years of improv experience distilled into seven bullet points.

Listen Be a better listener. It’s a fundamental skill in improv. Everything else you do proceeds from a state of receptivity.
Accept & build Enter as a blank slate. Be inspired by what your partner gives you and offer something of yourself in response.
Be generous Let your default position be one of play – positive, accepting and joyful.
Feel something & be changed Don’t treat the scene as an intellectual exercise. How do your characters feel about each other? Be willing to be changed by those feelings.
Play intentionally Make offers with brevity and clarity. Pace yourself. Use specifics.
Build from you Take inspiration from your own life. Share something of yourself. How is this scene different because you are in it?
Live in the now What is happening now? Not in the future. Not in the past. Not to other people. But. Right. Now. Discover, don’t invent.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

PASKUDNE WARSZTATY U NAJGORSZEJ OSOBY NA ŚWIECIE – CZYLI JAK GRAĆ ZŁOLI
(dla wszystkich) / Karolina Pańczyk

W impro jesteśmy mili, dbamy o partnera i widzów, słuchamy aktywnie, mówimy „tak i…”. Przez te wszystkie zasady czasem zapominamy, że DOBRA historia potrzebuje złoli, złoczyńców i szwarccharakterów.

Na tych warsztatach skupimy się na tym aspekcie storytellingu. Potrenujemy mówienie okropnych rzeczy, których tak naprawdę nie myślimy, zobaczymy, kogo potrzebuje nasz bohater, żeby przejść przemianę. Ktoś musi być zły, bo „a hero is only as good as his villain” 😉

Pozwólcie sobie puścić hamulce i wyciągnijcie z samych siebie to, co najgorsze!

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

MNIEJ ZNACZY WIĘCEJ
(dla wszystkich) / Michał Próchniewicz

Wiele scen przeładowanych jest słowami, nieadekwatnymi emocjami lub chaotycznym ruchem scenicznym, u których podstaw leży nerwowość. Warsztat ten pozwoli nam się zmierzyć ze strachem przed byciem na scenie w ciszy lub w samotności. Poszukamy scen w spektaklu i momentów w których warto zwolnić. Zmniejszenie liczby słów i gestów, sprawia, że te, które się pojawiają, mają znacznie większą wagę i znaczenie. Wszystko staje się prostsze, bardziej angażujące i przejrzyste.

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

AW, THE CLUES
(zaawansowany) / Susan Messing

The only way to heighten funny is to be funnier. Good luck with that. We’re all better than that. Get some specifics in your character, so you don’t stand there as yourself and argue until the audience is grateful it’s over. Lots of deliciousness to pull out the comedy instead of hoping you’ll be funny and then wanting to drive to Wisconsin, never to be seen again. Your work will become more effortless, whether in long or short form.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


THE INITIATION
(dla wszystkich) / Rachael Mason

After this workshop, starting scenes will never be hard again.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


IMPROVISING WITH FOLKLORE
(dla wszystkich) / Katy Schutte

This is less of a class and more of a celebration; using improvisation as a ritual to link us to nature and to one another. We’ll be digging into local (and personal) stories and using them to inspire improvised games and scenes. We’ll celebrate the time of year, the moon and the land with comedy, creative fun-times and collaboration.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

THE PLOT MONSTER
(zaawansowany) / Chris Mead

Narrative play – telling a good story with a beginning, middle and an end – can be some of the most satisfying improv you’ll ever do. But when it goes wrong, it goes HORRIBLY wrong. You can find yourself trapped playing characters that are there purely as a function of the narrative, watching the plot spiral off into crazy town as everything that makes improv fun – the freedom to go anywhere and do anything – is ruthlessly stripped away by the demands of telling a coherent story.

But there is another way.

This workshop will teach you how to keep the PLOT MONSTER at bay – using techniques around relationship, emotional connection, genre tropes and identifying individual playing styles. So you can tell epic, sweeping stories, full of power, intrigue and mystery while still actually having a good time. Relax, connect to your partner and bring whole worlds to life effortlessly.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

„JAK IMPROWIZOWAĆ DO KOMUNIKATÓW PKP?”,
CZYLI BRANIE INSPIRACJI NIEMAL ZE WSZYSTKIEGO
(zaawansowany) / Natalia Cyran

Czy bilet PKP może zainspirować impro scenę? Jeszcze jak!
Na tym warsztacie poznamy przeróżne źródła inspiracji do scen. Od tych znanych po najbardziej szalone. Zagramy masę scen i sprawdzimy, które inspiracje działają lepiej i dlaczego. Ponadto podejdziemy nieszablonowo do części z nich i przekonamy się, jak jedna inspiracja może być źródłem wielu dobrych scen.

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

BACK ON THE JOY RIDE
(bardzo zaawansowany) / Susan Messing

You’ve lost that loving improv feeling, doing the same thing again and again, hoping for a different result. You are the definition of insanity. This class will give you lots of great tips that will have you immediately back on the joy ride again. Designed for „frustrated and jaded” improvisers who have hit plateaus, forgotten why they’re doing this, started thinking of improv as work, stopped growing and/or having fun, or any combination of the above.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


SCENE WORK WORKOUT
(zaawansowany) / Rachael Mason

From Grounded to Game-centric the scene has all shapes but the foundation is the same. Use simple structure to progress a scene no matter what type of scene you are in.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


THE STATUS KINGDOM
(zaawansowany) / Inbal Lori

everything you need to know about status,
everything you can do on stage with status
every status you can imagine playing.
We will also explore the gap between a personal and a professional status
and learn to create complex characters with different statuses in different situations in life.
join the status kingdom party!!

349 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze


SCENES INSPIRED BY STEPHEN KING
(zaawansowany) / Katy Schutte

When I was a kid, my Mum told me not to read Stephen King, so – of course – I read loads. If you haven’t read his work, you probably know Carrie, Misery and IT. Did you know that Shawshank Redemption, The Green Mile and Stand by Me are all based on his stories too? His style is rich, characterful, scary and exciting. Terrifying and ridiculous baddies meet coming-of-age stories and slow-burn character scenes. Come play smalltown cops, frustrated writers, clowns, vampires and er… killer trucks in this super fun, low-pressure class. You don’t need to know the genre to come and play. 

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

POINT & CLICK: AN IMPROV ADVENTURE
(zaawansowany) / Chris Mead

In the 90s, developer LucasArts had an unprecedented run of hit games which asked players to solve puzzles and outtalk opponents in worlds where a quick mind was a much greater asset than a quick trigger finger.

Games like The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle, Grim Fandango and Sam and Max Hit The Road showcased a fantastic sense of humour, intricate storytelling techniques and strange worlds full of indelible characters. Now, with a new Monkey Island game on the horizon, it seems like a great opportunity to revisit those classic games and see what they can teach us about improv.

We’ll look at character creation, new ways to interact with an audience, creating puzzles on the fly and episodic storytelling.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

NAJPIERW LUDZIE, POTEM KOSMICI
(dla wszystkich) / Artur Jóskowiak

Tytuł warsztatu to pewien tip/zasada, która przyświeca nam w scenie. Założenie jest takie, że najpierw pokazujemy się jako prawdziwi ludzie, z którymi można się utożsamić. Następnie stopniowo odkrywamy co z tymi postaciami jest nie tak, który punkt charakterystyki jest zryty, co ich doprowadziło do tego momentu i jaki to ma wpływ na obecną sytuację. Następnie robimy z tego komedię i bawimy się naszymi zabawkami.

Popracujemy nad wiarygodnym setupem scen oraz balansem między wariactwem a normalnością. Poeskalujemy reakcje, sytuacje w których nasze postaci będą „działać” i posterujemy dynamiką scen.

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

GROUP PRETTY
(dla wszystkich) / Susan Messing

Improvisation is an active art, not a bunch of people standing around arguing with each other. This workshop is designed to make your team look visually stunning. Stage Picture, flying safety, and elements of Story Theatre and symmetry will have you off the back wall and make you and your friends look awesome.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


6 WAYS TO CREATE SUSTAINABLE CHARACTERS
(dla wszystkich) / Rachael Mason

Be people who live in worlds you won’t want to leave. This workshop offers succinct and varied ways to create memorable and rich characters.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


EXTREME CHARACTERS
(zaawansowany) / Inbal Lori

Have you ever wondered why most of us play “normal” or “neutral” characters most of the time? Do you have the urge to play characters which are bigger than life and /or are very different from you? Are you struggling with playing this kind of character in a believable way?

From my experience, when improvisers make the choice of playing an extreme character on stage, two main things happen: 1. They struggle between playing that character consistently and believably while keeping the scene going. 2. the scene will usually evolve around them and how “extreme” they are. This is why in this session I would like you to develop the ability to play those characters in a believable and focused way AND use these characters to tell beautiful stories in various contexts and situations.

349 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze


INTRODUCTION TO SCIENCE FICTION
(zaawansowany) / Katy Schutte

Science Fiction is about building worlds and seeing the human perspective alongside visions of the future, different universes or new technology. Science Fiction can be a huge and sprawling genre, so we learn to find out which strand we are playing in and hone in on the style at play.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


MOCKUMENTARY NOW!
(zaawansowany) / Chris Mead

Mockumentaries are documentaries where the world and characters presented are exaggerated versions of reality.

Improv and mockumentaries have a long and storied history together. In fact, a freewheeling improvisational style fits the tone of the form perfectly. Over the years, such improv luminaries as Christopher Guest, Eugene Levy, Amy Poehler and Steve Carell have all used their training to hilarious effect in mockumentary films and TV shows.

In this workshop, we’ll explore how to put them on stage. We’ll look at everything from the Christopher Guest cannon, through the US version of The Office and Parks & Recreation, to existing improv formats like The Documentary developed by Billy Merritt.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


CZTERY TWARZE IMPRO
(dla wszystkich) / Alan Pakosz, Joanna Jóskowiak,
Katarzyna Kasparek, Tomasz Marcinko – WARSZTAT DWUDNIOWY

WARSZTAT DWUDNIOWY, w godzinach 10.00-14.15 (Zapisując się na ten warsztat otrzymujesz dwudniowe warsztaty z czterema trenerami – pierwsza część odbędzie się w sobotę, a druga część w niedzielę. Koszt 469 zł, to koszt za oba dni w sumie. Brak możliwości zapisu tylko na jeden dzień.)

Alan Pakosz – „SŁUCHAM!”

Podczas tego warsztatu skupimy się na jednej z najważniejszych rzeczy w improwizacji – “słuchaniu”. Uczestnicy dowiedzą się jak dobrze słuchać, co to znaczy “dobrze słuchać”, dlaczego ważne jest każde słowo, które pada w scenie improwizowanej. Sprawdzimy też czy da się słuchać, gdy na scenie są więcej niż dwie osoby.

Joanna Jóskowiak – „JA” – MÓJ NAJWREDNIEJSZY KRYTYK

Zdarzało Ci się nie wchodzić do ćwiczeń na warsztatach, bo czekałeś aż inni się zgłoszą? Podczas spektaklu miałeś „pustkę w głowie”? A może po spektaklu nie mogłeś zasnąć, bo główkowałeś „co mogłeś zrobić i powiedzieć lepiej?”

Pozwól, że przedstawię Ci twoje Krytyczne Ja. Poznajcie się!

Podczas warsztatu zbadasz mechanizmy krytycznego myślenia blokujące procesy twórcze. Wypróbujesz ćwiczenia, dzięki którym zaczniesz się wsłuchiwać w partnera a nie własne obawy. Zbierzesz garść wskazówek, które pomogą przywołać ten stan przed wyjściem na scenę.

Katarzyna Kasparek – DRAMA QUEEN

Milion razy powtarzano ci, że emocjonalna reakcja jest kluczem do dobrej sceny ale nie wiesz jak znaleźć dobre usprawiedliwienie dla jej wyeksponowania w scenie i spektaklu? Na warsztacie pozwolimy sobie stać się prawdziwymi emocjonalnymi diwami, będziemy robić dramat z każdej bzdury i poszukamy usprawiedliwienia dla emocjonalnych wybuchów w każdym drobiazgu.

Tomasz Marcinko – POCZĄTEK SCENY – OD IDEI DO KONKRETU!

469 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

THE LOGIC OF THE ILLOGICAL
(zaawansowany) / Inbal Lori

improvisation, like any other form of storytelling, does not have to stick to reality as we know it. We can create different times and places and portray characters who are not from this world. However, those places and characters are not randomly different. They have their own internal logic and reason. It’s just different from ours. This class will focus on creating unrealistic stories in a realistic way. it will help you to find order in chaos and logic in imaginary realms.
we will create alternative realities and challenge ourselves to play with the alternative structures
that hold them. it will be a trip of the imagination in an act of creation.

349 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze


TIME TRAVEL
(zaawansowany) / Katy Schutte

Take a look at the timeline of your show and learn smart ways of making it clear if you’re flashing back or forward. Mess around with Back to the Future scenarios; how different would this character/moment be if something had been different in their past?

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


SMALL TIME CRIMINALS
(zaawansowany) / Chris Mead

Enter a world of eccentric lowlifes, greedy nobodies and criminal masterminds that believe their own hype. It’s a world where violence lurks around every corner and no-one is ever exactly what they seem.

We’ll be looking at the following transferable improv skills:

  • Playing unlikeable people
  • Quick fire dialogue and conversely almost silent scenes
  • Putting gory violence on stage in a safe and workable manner
  • Unreliable narrators
  • Telling a story full of double and triple crosses with elegance and simplicity
349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


WARSZATAT Z mOTYWACJI i MOTYWACJI
(dla wszystkich) / Wojciech Tremiszewski

Podczas tego warsztatu aktorskiego będziemy pracować nad rozpaleniem wewnętrznej motywacji postaci. Znajdziemy powody, dla których tak bardzo chce zrobić to, co właśnie robi na scenie. Niech ogień w sercu postaci płonie. Niech widz gromko kibicuje jej lub przeciwko niej.

Nawet w głupkowatym, komediowym graniu, prawdziwość i żar działań postaci uwiarygodniają występ i sprawiają, że widz chce zobaczyć, czy cele oglądanych ludzi zostaną osiągnięte oraz co tragicznego się stanie, jeśli ta sztuka się nie uda.

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


ARCHETYPY

(dla wszystkich) / Paweł Najgebauer

Jeśli wciąż grasz podobne postaci lub chciał(a)byś znaleźć sposób na uniknięcie stereotypów, które wkradają się do scen to ten warsztat jest dla Ciebie. Sprawdzimy jak archetypy postaci, głęboko zakorzenione w naszej psychice i znane już z mitologii, są w stanie pomóc nam zdywersyfikować grane role i historie. Będziesz zaskoczony(a) ile postaci więcej jesteś w stanie zagrać!

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


CZTERY TWARZE IMPRO
(dla wszystkich) / Alan Pakosz, Joanna Jóskowiak,
Katarzyna Kasparek, Tomasz Marcinko – WARSZTAT DWUDNIOWY

WARSZTAT DWUDNIOWY, w godzinach 10.00-14.15 (Zapisując się na ten warsztat otrzymujesz dwudniowe warsztaty z czterema trenerami – pierwsza część odbędzie się w sobotę, a druga część w niedzielę. Koszt 469 zł, to koszt za oba dni w sumie. Brak możliwości zapisu tylko na jeden dzień.)

Alan Pakosz – „SŁUCHAM!”

Podczas tego warsztatu skupimy się na jednej z najważniejszych rzeczy w improwizacji – “słuchaniu”. Uczestnicy dowiedzą się jak dobrze słuchać, co to znaczy “dobrze słuchać”, dlaczego ważne jest każde słowo, które pada w scenie improwizowanej. Sprawdzimy też czy da się słuchać, gdy na scenie są więcej niż dwie osoby.

Joanna Jóskowiak – „JA” – MÓJ NAJWREDNIEJSZY KRYTYK

Zdarzało Ci się nie wchodzić do ćwiczeń na warsztatach, bo czekałeś aż inni się zgłoszą? Podczas spektaklu miałeś „pustkę w głowie”? A może po spektaklu nie mogłeś zasnąć, bo główkowałeś „co mogłeś zrobić i powiedzieć lepiej?”

Pozwól, że przedstawię Ci twoje Krytyczne Ja. Poznajcie się!

Podczas warsztatu zbadasz mechanizmy krytycznego myślenia blokujące procesy twórcze. Wypróbujesz ćwiczenia, dzięki którym zaczniesz się wsłuchiwać w partnera a nie własne obawy. Zbierzesz garść wskazówek, które pomogą przywołać ten stan przed wyjściem na scenę.

Katarzyna Kasparek – DRAMA QUEEN

Milion razy powtarzano ci, że emocjonalna reakcja jest kluczem do dobrej sceny ale nie wiesz jak znaleźć dobre usprawiedliwienie dla jej wyeksponowania w scenie i spektaklu? Na warsztacie pozwolimy sobie stać się prawdziwymi emocjonalnymi diwami, będziemy robić dramat z każdej bzdury i poszukamy usprawiedliwienia dla emocjonalnych wybuchów w każdym drobiazgu.

Tomasz Marcinko – POCZĄTEK SCENY – OD IDEI DO KONKRETU!

469 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

WHIMSY ON A WHIM
(dla wszystkich) / Susan Messing

You really need this. Stupid stuff. So good for everyone.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


IMPROV TO SKETCH
(bardzo zaawansowany) / Rachael Mason

This class will help students lean into improvise in such a way that sketch is an inevitability. Learn how to create characters, relationships, games and then apply beat work and structure to create a written sketch.

349 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


CONFLICT IN THE BACKGROUND
(bardzo zaawansowany) / Inbal Lori

this session will focus on one element from the „Dark and uncomfortable scene” workshop. This technique teaches us how to dill with scenes that are situated in a difficult and tragic setting yet we meet the characters in a moment full of humor and laughter. it will introduce the power of humor as a coping mechanism, it will show us how to move the audience by creating a gap between the situation and the character’s choice to laugh. It will give us an effective tool to tackle difficult subjects with respect and sensitivity.

349 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze


GRAM DLA CIEBIE
(dla wszystkich) / Agnieszka Matan

Więcej wymyślam, niż słucham, boję się, że scena nie jest wystarczająco ciekawa, skrycie oceniam propozycję partnera, chciałbym/chciałabym wszystko kontrolować? To wyzwania, z którymi zmierzymy się na zajęciach. Improwizacja to sztuka wspólnotowa, a jednym z zadań grającego jest zadbanie o drugą osobę. Bo tylko, kiedy czujemy się bezpiecznie na scenie, mogą się pojawić magiczne, kreatywne i naprawdę komediowe sytuacje. Druga osoba potrzebuje Ciebie na scenie, Twojej akceptacji, obecności, uważności i odwagi. Ofiaruj jej to!

„Gram dla Ciebie” to intensywny trening słuchania, empatii, reagowania, podejmowania decyzji i ratowana partnera. Nauczycie się: naprawdę słyszeć, co mówi do Ciebie partner sceniczny, być bardziej ludzką i empatyczną postacią na scenie, nadawać ważność ofertom scenicznym partnera, odważniej proponować własne pomysły i by czujni, gdy druga osoba tonie.

Aby wziąć udział w warsztatach, należy mieć ukończone podstawowe kursy improwizacji.

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8


DYSCYPLINA, KONKRET, WPIER***

(zaawansowany) / Mateusz Płocha

Scena trwa już dobre dwie minuty a ty nadal nie wiesz co się dzieje? Z publiczności dochodzi wyłącznie cisza i skonfundowanie? Do sceny wchodzi kolega z grupy z SUPERŚMIESZNĄ decyzją, która ostatecznie dobija scenę na amen?

Dyscyplina, konkret i wpier***.

To warsztaty dla osób improwizujących mających problem z decyzyjnością w scenach. Dość brodzenia w oparach nudy, nieogaru i niezdecydowania. Na warsztatach skupimy się przede wszystkim na odważnych decyzjach, dostarczaniu scenie konkretnych informacji oraz na tym aby odzyskać pierwotną frajdę, którą pamiętasz z początków zabawy z impro.

269 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8