

THERE ARE ONLY 3 GAMES
(zaawansowany) / Shawn Kinley
There are only THREE games that we use EVERYDAY and in EVERY interaction whether we know it or not. These three childhood games appear in almost every conversation and shape the outcome of every good story onstage and off. We will explore each game that gives us tools, defines the reality and inspires the action and learn how to use them effectively on stage. Believe it or not… you are playing two of the games now.
329 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze
DUO SHOW
(BARDZO zaawansowany) / TJ & Dave
The workshop is an exploration in trusting Improvisation. Students will start two-person scenes in reality using only the moment at hand and likely discover that is all that was needed. It will be focused on the importance of listening and paying attention to everything. Mostly, we will be learning using two-person scenes. However, there are a few group exercises as well.
369 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
BEZ WYJŚCIA
(zaawansowany) / Alan Pakosz
Zapraszamy na warsztaty na których poznanym tajniki formatu „No exit” („Bez wyjścia”). Ideą formatu jest to, że improwizatorzy muszą zagrać jednoaktówkę teatralną bez opuszczania sceny i w czasie rzeczywistym. Podczas warsztatów dowiemy się, jak budować postaci, jak prowadzić fabułę, jak łączyć się w sojusze, budować relacje między postaciami i jak sadzić ziarna, z których wyrosną potem ciekawe i zaskakujące historie.
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

YOUR PARTNER IS THE PRACTISE
(zaawansowany) / Shawn Kinley
This workshop is not about you. It’s about how you are with others. My favourite improvisers to watch are the ones who make their partners shine, raise others into the light and challenge tired habits. Be better and make better shows by making others look better. It’s a simple concept that our ego has a difficult time with when the audience is watching us.
Make the connection fun and every improviser wants to be with you. Whether it’s side coaching or pushing your partner into a risky place, your partner will make you a better performer if you consider them in deeper ways. It’s not always about saying YES AND… Sometimes it’s the playful resistance that makes every moment on stage feel like you are leaping from the cliff like you did when you first discovered the wings of impro.
329 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze
THE LADDER
(dla wszystkich) / Brian James O’Connell
3 worlds. 12 characters. 21 scenes. This is The Ladder.
Improvisers must learn to be efficient with their use of character and relationship to tell a story. Whether in usa as a class/rehearsal exercise, an improvised show format or structure for a scripted one act play, The Ladder is a wonderful tool to hone an improviser’s focus to a razor sharp edge on what are the most important parts of a staged theatrical piece: character, relationship & story.
3 worlds. 12 characters. 21 scenes. Thousands of possibilities.
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
DUO SHOW
(zaawansowany) / TJ & Dave
The workshop is an exploration in trusting Improvisation. Students will start two-person scenes in reality using only the moment at hand and likely discover that is all that was needed. It will be focused on the importance of listening and paying attention to everything. Mostly, we will be learning using two-person scenes. However, there are a few group exercises as well.
369 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
PIĘKNO JEST BRZYDKIE
(dla wszystkich) / Beata Różalska
Każdy ma w sobie brzydala. Niezależnie od tego jak bardzo go nie chce i jak bardzo go unika, nigdy się go nie pozbędzie. Na tych warsztatach zaprzyjaźnisz się ze swoim wewnętrznym i zewnętrznym brzydalem i nauczysz się używać go w najlepszych dla Was momentach. Porzucisz strach przed podejmowaniem ważnych decyzji. Będziesz miał czelność wyglądać szkaradnie i czerpać z tego przyjemność. Zawstydzisz swojego wewnętrznego krytyka. Uruchomisz ciało. Jak wyważyć brzydala, żeby był maksymalnie autentyczny, a jednak potrafił się czasem schować? Odważysz się wyzwolić swojego brzydala?
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

FAILURE IS AN OPTION
(zaawansowany) / Shawn Kinley
Fear inhibits risk. Without risk, we have tepid, tired work. Look for the edge where you learn something new about what you do and who you are. If you aren’t living near the edge and pushing the boundaries, you become trapped by success,and safety or fear of failure. Only when you are willing to fail by risking your safety, will you find inspiration. Failure is more than an option. It is a necessity for growth. Failure is not your enemy. It’s your partner.
We’ll look at this great state of failure and how it can actually inspire you to better work. Did you know that microwave ovens, velcro and post it notes were all creations born from initial failures.
Imagine what you could do if you accepted mistakes as growth instead of limitations!
329 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze
DIRECTING IMPROV
(BARDZO zaawansowany) / Brian James O’Connell
When young improvisers graduate from a program, they normally ask themselves, “What now?”. Most of them figure that out. Until they want to start directing improv themselves and they ask the exact same question. There are fewer avenues to take when answering that version of the question.
The Directing Improv Workshop will train up and coming improvisers who wish to move into directing but have very few practical ideas of how to go about it. This workshop will tackle:
● how to de-construct a scene mathematically
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
● how to approach a scene from the inside out
● how to demonstrate the lesson to the student by performing their position in the scene without embarrassing the student
● how to utilize one’s personal performing history to troubleshoot the scene at hand
● how to choose the proper curriculum for the appropriate team
● how to utilize social media tools to construct a proper rehearsal schedule
● the difference between teaching and coaching
● how to protect yourself from being taken advantage of and what are your “rights” as a coach
HOST WITH THE MOST
(dla wszystkich) / Stacey Smith
Get out of your head and onto your feet! This workshop will focus on owning the stage. Learn the most concise way to host an improv game or an entire show. In addition, we will dive into the ins and outs of editing in order to make everyone in the audience and on stage feel like rockstars. The best version of you is confident you!
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
JAK WSZYSCY SĄ WYJĄTKOWI TO NIKT NIE JEST (zaawansowany) / Karolina Pańczyk
Każdy chce być „faktorem X” w scenie, tym zwariowanym i śmiesznym. Tylko co z jego partnerami scenicznymi? Nikt nie docenia pracy, którą wkładają w to, żeby podbudować żart, którego puentę wypowie X. Nikt nie widzi, że zszywają rozpadającą się na kawałki historię.
Na co dzień gram w wielu składach, bardzo często pojawiam się na gościnnych scenach, więc mam kontakt z masą improwizatorów. I możemy sobie mówić, że wsparcie w impro jest najważniejsze i partner, i słuchanie, ale rzeczywistość często ssie. Bo nie każdy wyznaję tę samą filozofię impro co my, nie jesteśmy po tych samych szkołach i warsztatach. I trzeba sobie radzić. I ja sobie właśnie próbuję od lat radzić w takich sytuacjach scenicznych, żeby pogodzić swoją potrzebę trzymania sceny w ryzach, żeby każdy wiedział, o co chodzi, ale z drugiej strony, żeby też być sobą, tą śmieszną i zwariowaną. Chociaż raz na jakiś czas.
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
DYSCYPLINA, KONKRET I WPIER***
(zaawansowany) / Mateusz Płocha
Scena trwa już dobre dwie minuty a ty nadal nie wiesz co się dzieje? Z publiczności dochodzi wyłącznie cisza i skonfundowanie? Do sceny wchodzi kolega z grupy z SUPERŚMIESZNĄ decyzją, która ostatecznie dobija scenę na amen?
Dyscyplina, konkret i wpier***.
To warsztaty dla osób improwizujących mających problem z decyzyjnością w scenach. Dość brodzenia w oparach nudy, nieogaru i niezdecydowania. Na warsztatach skupimy się przede wszystkim na odważnych decyzjach, dostarczaniu scenie konkretnych informacji oraz na tym aby odzyskać pierwotną frajdę, którą pamiętasz z początków zabawy z impro.
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

PLAYFULNESS, MISBEHAVING AND TAKING INITIATIVE (zaawansowany) / Shawn Kinley
Play, Misbehaviour and Initiative are the cornerstones of vibrant storytelling improvisers. These three skills are rarely taught because they aren’t technical and can be used in ways that work against good improvisation.
Used positively, Playfulness lifts mundane work to a brighter level and engages connection to our partners and the audience. Misbehaviour draws a line that the audience sees everyday in their own lives that we walk across for them to live through with a cathartic joy. Taking the initiative calls upon our egos to give in to a bravery that will allow our stories to open up in greater ways.
Used without finesse, PLAY becomes bullying when your partner isn’t connected and you push too hard or falsely. Misbehave at the wrong time and you become an unlikable jerk. Take the initiative at the wrong time and too often and you are controlling and insensitive.
329 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze
THE DECONSTRUCTION
(zaawansowany) / Brian James O’Connell
The Deconstruction is the single most important long form ever created as it contains every single possible permutation of scene approach and thematic development. It is a form created by The Family, and under the direction of Del Close himself. An understanding of The Deconstruction is essential for the artistic, intellectual and technical development of an improviser. Quite simply, an improviser’s understanding of the “work” will never be the same after being exposed to “Decon”; whether you perform short form, improvised Shakespeare or are merely a writer looking to improve your understanding of character and structure, learning these skills will radically improve your understanding of improvisation and raise your level of play. (NOTE: Miles Stroth is my mentor and taught me The Deconstruction personally.)
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
JUMP ON IT!
(dla wszystkich) / Stacey Smith
Let’s edit. Learn new and exciting ways to edit and know why/when they will heighten and support the scene in progress. Follow the joy and follow the reality we already know.
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
DUO SHOW (zaawansowany) / TJ & Dave
The workshop is an exploration in trusting Improvisation. Students will start two-person scenes in reality using only the moment at hand and likely discover that is all that was needed. It will be focused on the importance of listening and paying attention to everything. Mostly, we will be learning using two-person scenes. However, there are a few group exercises as well.
369 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
ZASADY BHP W IMPROWIZACJI
– CZYLI, CZY MOŻNA BYĆ ASERTYWNYM W SCENIE?
(dla wszystkich) / Joanna Jóskowiak
ZASADY BHP W IMPROWIZACJI, O CAŁOWANIU, DOTYKANIU I SUGESTIACH „W PROSEKTORIUM!” – CZYLI CZY MOŻNA BYĆ ASERTYWNYM W SCENIE?
Masz obawy wchodząc do sceny? Zastanawiasz się, gdzie są twoje granice i czy ktoś ich nie przekroczy? Zdarzyło ci się czuć niekomfortowo z improwizacyjnym partnerem?
A może boisz się, że swoimi śmiałymi decyzjami sam sprawisz, że ktoś poczuje się zawstydzony lub urażony? Podczas tych warsztatów będziesz mógł ustalić gdzie obecnie przebiegają Twoje granice fizyczne, moralne, emocjonalne. Zastanowić się, których z nich chcesz się pozbyć treningiem i praktyką, a które chcesz umieć zaznaczać i w razie konieczności obronić.
Podczas szeregu ćwiczeń i scen wypróbujesz różne sposoby samoobrony wobec presji publiczności, środowiska improwizacyjnego, grupy, czy partnerów scenicznych. Nauczysz się też obserwowania i sposobów reagowania, gdy ktoś daje znać, że wprawiasz go w dyskomfort. A wszystko to dlatego, że świadomość własnych granic i sprawne rozpoznawanie granic innych ludzi zwolni Cię z obaw o to, że zostaną naruszone.
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
CZTERY TWARZE IMPRO
(dla wszystkich) / Tomasz Marcinko, Magdalena Prochasek
Ewa Fajfer, Michał Próchniewicz – WARSZTAT DWUDNIOWY
WARSZTAT DWUDNIOWY (Zapisując się na ten warsztat otrzymujesz dwudniowe warsztaty z czterema trenerami – pierwsza część odbędzie się w sobotę, a druga część w niedzielę. Koszt 449 zł, to koszt za oba dni w sumie. Brak możliwości zapisu tylko na jeden dzień.)
Tomasz Marcinko – PODSTAWY GAME OF THE SCENEPodczas tego kursu uczestnicy dowiedzą się czym jest “game of the scene” i jak go
najlepiej wykorzystać w scenie. Dowiedzą się jak go znajdować, zauważać i bawić się nim zarówno w scenach dwuosobowych jak i wieloosobowych. Przede wszystkim będziemy jednak uczyć się jak sprawić, żeby „granie gejmów” było dla nas proste i służyło naszym scenom.Magdalena Prochasek – INTENCJA MÓWI GŁOŚNIEJ
W teatrze istnieje powiedzenie: „Graj białe, a nie czarne!”. Czarne, to słowa – litery na kartce papieru. Białe jest tym co niewidoczne na pierwszy rzut oka – emocje i intencje kryjące się pod tekstem. Podczas tego warsztatu skupimy się na tym JAK mówimy do partnera w scenie, JAK przekazujemy to co kryje się pod warstwą słów. Spróbujemy też, w ramach reagowania, wynieść nasze słuchanie na wyższy poziom i usłyszeć co tak naprawdę przekazuje nam, mówiąca do nas postać. Warsztat czujności, uważności i maksymalnego skupienia na partnerze.
Ewa Fajfer – ZRÓB TO BARDZIEJ
Czasem zagranie postaci jest wstydliwe, trudne, stawiające nas przed pytaniem „czy ja w ogóle potrafię?” W związku z tym gramy ciągle to samo albo jesteśmy bardzo zachowawczy w tym, co robimy. Na tym warsztacie spróbujemy pograć różne postaci, ich cechy i emocje bardziej, mocniej, gupiej i zobaczymy, że to łatwiejsze niż zakładaliśmy. Zapraszam do wspólnego oszalenia.
Michał Próchniewicz – PATRZ NA TO!
Co sprawia, że scena jest interesująca i chcemy ją oglądać? Dlaczego niektóre sceny wleką się i są zwyczajnie nudne i nie zmierzają w żadnym kierunku? W trakcie tego warsztatu skupimy się na tym, co zrobić, aby sceny, które tworzymy były wciągające, trzymały w napięciu i skupiały uwagę widza. Poznacie sposoby i narzędzia, dzięki którym, sprawicie, że tworzone przez Was sceny będą ciekawsze i bardziej ekscytujące. Róbmy impro, które sami chcielibyśmy oglądać z radością i z zainteresowaniem.
449 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8

COMPETE COMPASSIONATELY
(zaawansowany) / Shawn Kinley
Make the audience feel that you have won a glorious battle against your „defeated opponent” BUT make your opponent feel like they had one of the best nights of their lives. Find the precarious balance between the clashing of swords and the co-creation in improvisation. Unfortunately most people view competition as the enemy but the competition is not always what it seems to be. Competition is a basic element in nature. Can we go faster, be stronger, jump higher, be more than we were before? Remove competition completely and the audience sees a sterilized theatre presentation. „Letting your partner win” is arrogant and also shows the audience a falseness.
Learn to compete compassionately and the audience will cheer for the winner and embrace the losers in a reflection of life. We know that the competition is all show, but we must play to our greatest ability even as we create challenges for ourselves increasing the possibility of our own failure. This class will have a large focus on games and formats that incorporate competition as well as narrative elements.
329 ZŁ / DS PIAST, ul. Piastowska 47, sala na 8. piętrze
POSITION PLAY
(dla wszystkich) / Brian James O’Connell
Brian James O’Connell teaches you the skills you need to find your „position” in the scene and then play it to the hilt. Position Play was invented by Miles Stroth (Del Close’s „Warchief”, Founder, Owner & Operator of The Pack Theater in Los Angeles) as a way to understand and execute the „scene dynamics” of the Four Basic Scene Types: Straight/Absurd, Character Driven, Alternate Reality and Realistic. If you are able to understand the few tools & techniques needed to play these individual scenes, every other choice you make on stage will be from a place of renewed confidence and successful fun! Topics include: „Thing. Concept. Idea.”, „The Five Scenes Everyone Tells You NOT To Do But Darn It They Come Up On Stage Anyway”, „Playing Archetypes” „Mapping Characters” and many, many more.
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
INTRO TO MUSICAL IMPROV
(dla wszystkich) / Stacey Smith
Love improv? Love to sing? Combine the two! This workshop will focus on basic song structure, chorus building, rhyming, harmonizing, theatricality and creating that perfect show-stopping solo, duet or group number!
329 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
W OKNO I W OKO
(zaawansowany) / Wojciech Tremiszewski
Warsztat ze scen. Do wykorzystania w długich formach. Ćwiczymy rytm scen, przekazywanie rzeczy ważnych dla naszych postaci, dołączanie i współniesienie wątków i dzielenie spotlightu.
Oraz bawimy się konwencją głupkowato-poważną
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
PODSTAWY STAGE FIGHTING’U
DLA IMPROWIZATORÓW I AKTORÓW
(dla wszystkich) / Artur Jóskowiak
Duszenie, walka na pięści, strzały z bańki, ciosy z kolanka, plaskacze, ciągnięcie za włosy lub uszy po ziemi, walka na noże i wiele innych przyjemności. Brzmi jak fajny pomysł na spotkanie w gronie przyjaciół? Jeśli chcesz nauczyć się technik, które pozwolą efektownie walczyć na scenie bez uszkodzeń ciała, to ten warsztat jest dla Ciebie!
Podczas tego warsztatu poznacie podstawy walki scenicznej, która będzie wyglądać autentycznie i będzie satysfakcjonująca dla wykonawców. Spróbujemy utworzyć prostą choreografię do scen, a następnie przełożymy to na sceny.
Kilka info:
249 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8
- wszystkie ciosy są markowane więc nie będzie prawdziwych spotkań pięści z twarzą,
- nie trzeba mieć tężyzny fizycznej żeby używać wspomnianych technik,
- ze względu na tematykę warsztat będzie momentami przypominał w-f więc ruchu będzie dużo.
CZTERY TWARZE IMPRO
(dla wszystkich) / Tomasz Marcinko, Magdalena Prochasek
Ewa Fajfer, Michał Próchniewicz – WARSZTAT DWUDNIOWY
WARSZTAT DWUDNIOWY (Zapisując się na ten warsztat otrzymujesz dwudniowe warsztaty z czterema trenerami – pierwsza część odbędzie się w sobotę, a druga część w niedzielę. Koszt 449 zł, to koszt za oba dni w sumie. Brak możliwości zapisu tylko na jeden dzień.)
Tomasz Marcinko – PODSTAWY GAME OF THE SCENE
Podczas tego kursu uczestnicy dowiedzą się czym jest “game of the scene” i jak go
najlepiej wykorzystać w scenie. Dowiedzą się jak go znajdować, zauważać i bawić się nim zarówno w scenach dwuosobowych jak i wieloosobowych. Przede wszystkim będziemy jednak uczyć się jak sprawić, żeby „granie gejmów” było dla nas proste i służyło naszym scenom.Magdalena Prochasek – INTENCJA MÓWI GŁOŚNIEJ
W teatrze istnieje powiedzenie: „Graj białe, a nie czarne!”. Czarne, to słowa – litery na kartce papieru. Białe jest tym co niewidoczne na pierwszy rzut oka – emocje i intencje kryjące się pod tekstem. Podczas tego warsztatu skupimy się na tym JAK mówimy do partnera w scenie, JAK przekazujemy to co kryje się pod warstwą słów. Spróbujemy też, w ramach reagowania, wynieść nasze słuchanie na wyższy poziom i usłyszeć co tak naprawdę przekazuje nam, mówiąca do nas postać. Warsztat czujności, uważności i maksymalnego skupienia na partnerze.
Ewa Fajfer – ZRÓB TO BARDZIEJ
Czasem zagranie postaci jest wstydliwe, trudne, stawiające nas przed pytaniem „czy ja w ogóle potrafię?” W związku z tym gramy ciągle to samo albo jesteśmy bardzo zachowawczy w tym, co robimy. Na tym warsztacie spróbujemy pograć różne postaci, ich cechy i emocje bardziej, mocniej, gupiej i zobaczymy, że to łatwiejsze niż zakładaliśmy. Zapraszam do wspólnego oszalenia.
Michał Próchniewicz – PATRZ NA TO!
Co sprawia, że scena jest interesująca i chcemy ją oglądać? Dlaczego niektóre sceny wleką się i są zwyczajnie nudne i nie zmierzają w żadnym kierunku? W trakcie tego warsztatu skupimy się na tym, co zrobić, aby sceny, które tworzymy były wciągające, trzymały w napięciu i skupiały uwagę widza. Poznacie sposoby i narzędzia, dzięki którym, sprawicie, że tworzone przez Was sceny będą ciekawsze i bardziej ekscytujące. Róbmy impro, które sami chcielibyśmy oglądać z radością i z zainteresowaniem.
449 ZŁ / EDISON, ul. Kołowa 8